Migraine

Migraine is geen gewone hoofdpijn, maar een bonzende en hevige hoofdpijn, meestal gelokaliseerd aan één zijde van het hoofd. Typisch is wel dat de pijn verergert door inspanningen en gepaard gaat met misselijkheid, zelfs braken. Licht en lawaai worden slecht verdragen. Een migraine aanval kan 4 tot 72 uur duren.

Hoe ontstaat migraine?

De samenwerking tussen bloedvaten en zenuwvezels in de hersenen geraakt tijdelijk verstoord. Door bepaalde triggers (zie verder) gaan de bloedvaten uitzetten, met als gevolg dat er met meer bloedtoevoer, ook meer pijnstoffen worden aangevoerd.

Wat lokt migraine uit?
  • erfelijke aanleg
  • gevoelens van stress, angst, depressie
  • hormonen
  • overmatig gebruik van pijnstillers
  • omgevingsfactoren: fel licht, lawaai, wind
  • voeding: chocolade, koffie, alcohol, vleesproducten, sterke kazen, nicotine, aspartaam, citrusvruchten

Hoe verloopt migraine?

Migraine telt 4 stadia:

• prodromale verschijnselen: men voelt als het ware een aanval aankomen.
  • aura: vlak voor de aanval, gepaard met gezichtsstoornissen, vlekken en flitsen voor de ogen, soms ook gevoelsstoornissen in gelaat of handen, eventueel ook spraakstoornissen.
  • aanval zelf: felle, bonzende hoofdpijn aan één kant, gepaard met misselijkheid, soms braken. De pijn verergert door beweging!
  • na de aanval blijft een vage hoofdpijn over.

Onderscheid tussen verschillende hoofdpijnen
  • Spanningshoofdpijn: De hoofdpijn is dof en aanhoudend, nooit éénzijdig, weinig of geen misselijkheid en er is géén pijnverhoging bij inspanning!
  • Migraine: Bonzende hoofdpijn aan één zijde met in 15% van de gevallen een aura, sterke misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en lawaai. Sterke pijnverhoging door inspanning!
  • Clusterheadache: Eénzijdige en zeer hevige hoofdpijn, borend rond één oog, die in clusters (=groepen) voorkomen, gepaard met een vernauwing van de pupil, tranend rood oog, verstopte neus, afhangend ooglid. De patiënt ondervindt pijnverlichting bij beweging en koude.

Adviezen

Het is nuttig om een migrainedagboek bij te houden om frequentie en oorzaak van migraine te noteren.

• Neem voldoende slaap.
  • Eet gezond en gevarieerd, sla nooit een ontbijt over, neem geregeld kleine maaltijden. Vermijdt ook migraine uitlokkende voedingstoffen.
  • Voldoende lichaamsbeweging helpt om stress te verdrijven.
  • Ontspanningstechnieken geven ook vermindering van migraineaanvallen.
  • Stop met roken.
  • Beperk het alcohol verbruik.
  • Zorg voor een goede ventilatie van de ruimte.

Behandeling van de migraine aanval zelf:

• Steeds starten met PARACETAMOL samen met gastroprokineticum, bv. Motilium
  • Indien geen effect: NSAID bv. Ibuprofen met gastroprokineticum.
  • Indien geen effect: TRYPTANEN (zomig, imitrex, naramig) + ERGOTALKALOID (cafergot, diergo, dihydergot)

Preventieve behandeling: de arts zal deze medicijnen voorschrijven indien U meerdere aanvallen per dag heeft. Ze dienen elke dag ingenomen te worden, verminderen het aantal, de kracht en de duur van de aanvallen. Eens een aanval start, helpen deze medicijnen niet. De arts kiest het medicijn uit dat voor U het meest geschikt is als preventief middel: ANTICONVULSIVA, BETA BLOKKERS, CALCIUM-ANTAGONISTEN, ANTIDEPRESSIVA.

Hoofdpijn impact test
  • Wanneer U hoofdpijn heeft, hoe vaak is de pijn dan hevig?
    (1) nooit - (2) zelden - (3) soms - (4) zeer vaak - (5) altijd
  • Hoe vaak wordt U door hoofdpijn beperkt in uw dagelijkse activiteiten?
    (1) nooit - (2) zelden - (3) soms - (4) zeer vaak - (5) altijd
  • Wanneer U hoofdpijn heeft, hoe vaak wenst U dan dat U zou kunnen gaan liggen?
    (1) nooit - (2) zelden - (3) soms - (4) zeer vaak - (5) altijd
  • Hoe vaak in de afgelopen 4 weken heeft U zich te moe gevoeld om uw werk of dagdagelijkse activiteiten te doen vanwege hoofdpijn?
    (1) nooit - (2) zelden - (3) soms - (4) zeer vaak - (5) altijd
  • Hoe vaak in de afgelopen 4 weken was U het beu of voelde U zich geïrriteerd vanwege hoofdpijn?
    (1) nooit - (2) zelden - (3) soms - (4) zeer vaak - (5) altijd
  • Hoe vaak in de afgelopen 4 weken werd U door hoofdpijn beperkt in uw vermogen om U te concentreren op uw werk of dagdagelijkse activiteiten?

Antwoord (1): 6 punten per antwoord
Antwoord (2): 8 punten per antwoord
Antwoord (3): 10 punten per antwoord
Antwoord (4): 11 punten per antwoord
Antwoord (5): 13 punten per antwoord

Tel voor de score de punten op in iedere kolom. Hoe hoger de score, hoe groter de impact op uw leven! Scores liggen tussen 36 en 78 voor migraine. Leg de resultaten voor aan uw arts.