Rookstop

Stoppen met roken is gezondheidswinst over gans de lijn. Stoppen kan op eigen wilskracht of met behulp van medicijnen. Roken is immers zeer verslavend en dit kenmerkt zich door een geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid voor nicotine. Je krijgt ontwenningsverschijnselen als je stopt met roken. Medicijnen kunnen je hierbij helpen.

Nicotinevervangers zijn zelfzorggeneesmiddelen voor wie het moeilijk heeft met deze ontwenningsverschijnselen. Ze bestaan in verschillende vormen:

Pleisters

Deze worden 1x daags op arm, heup of romp gekleefd en bevatten nicotine die langzaam vrijkomt en doorheen de huid in de bloedbaan wordt opgenomen. De pleisters bestaan in verschillende doseringen en naargelang uw rookverslaving wordt de dosering aangepast en stapsgewijze afgebouwd.

Zuigtabletten

Deze kleine tabletten laat je discreet smelten onder de tong. Na ongeveer een halfuur is het volledig door het mondslijmvlies opgenomen.

Kauwgum

Deze worden aangeraden om af en toe te nemen als de behoefte te groot wordt. Op deze kauwgum kauw je langzaam en bewaar hem na 10 keer kauwen gedurende 1 minuut naast je kiezen, waarna je verder gaat tot de smaak volledig verdwenen is.

Inhalers

Dit is een tweeledig buisje met daarin een vervangbare capsule die een met nicotine doordrenkt sponsje bevat. Je inhaleert via het buisje de nicotine en je gebruikt ze enkel bij grote behoefte aan een sigaret.

 

Tegenindicaties voor nicotinesubstitutie: allergie voor pleisters, angina pectoris, hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, circulatiestoornissen, te sterk werkende schildklier, diabetes, maagzweer, lever- & nieraandoeningen.

Naast de zelfzorggeneesmiddelen is er het voorschriftplichtige Zyban. Zyban vermindert de ontwenningsverschijnselen en remt op die wijze ook de behoefte om te roken af. Pas na 10 dagen inname van Zyban gebeurt de definitieve rookstop. De behandelingsduur is 8 ŗ 9 weken.

De voordelen van stoppen met roken

Stoppen met roken levert snel voordelen op. Hier vindt u een beperkte lijst met de voordelen van het stoppen met roken:

  • 20 minuten na de laatste sigaret: Bloeddruk en hartslag worden weer normaal.
  • 8 uur: De hoeveelheid koolstofmonoxide in het bloed is met de helft afgenomen. De zuurstoftoevoer naar de cellen verloopt weer normaal.
  • 24 uur: Het risico op een hartinfarct neemt al af. De longen beginnen slijm en de rookresten uit te scheiden. Het lichaam bevat geen nicotine meer.
  • 48 uur: Smaak- en geurzin verbeteren. De uiteinden van de smaakzenuwen groeien weer.
  • 72 uur: Ademhalen wordt gemakkelijker en de bronchiŽn komen losser.
  • 2 weken tot 3 maanden: Hoest en vermoeidheid verminderen en men krijgt meer adem.
  • 1 tot 9 maanden: De trilhaartjes groeien weer. Men geraakt steeds minder buiten adem.
  • 1 jaar: Het risico op een hartinfarct is met de helft afgenomen. Het risico op een beroerte ligt even hoog als bij een niet-roker.
  • 5 jaar: Het risico op longkanker is met bijna de helft teruggelopen.
  • 10 tot 15 jaar: De levensverwachting ligt weer even hoog als bij iemand die nooit heeft gerookt.

Indien u graag nog meer informatie wenst over roken en stoppen met roken, verwijzen wij u graag door naar de website www.rookwijzer.be.