zware benen

Ongeveer 2 vrouwen op 3 hebben last van veneuze insufficiŽntie. Ook mannen ontsnappen niet aan dit probleem. De gevolgen van deze aandoening zijn gezwollen en pijnlijke benen, spataders, gezwollen voeten ...

Wat is veneuze insufficiŽntie?

Venen hebben als taak bloed terug naar het hart te stuwen om het opnieuw van zuurstof te voorzien. Het hart pompt dit zuurstofarm bloed naar de longen, waar het opnieuw met zuurstof wordt verrijkt. Dit zuurstofrijk bloed gaat dan via slagaders naar de weefsels om die op hun beurt van zuurstof te voorzien. Daarna pompen de venen tegen de zwaartekracht in bloed terug naar hart en zo is de cirkel rond.

Voor de venen in onze benen is dit geen gemakkelijke opdracht. Er is immers een grote afstand te overbruggen tussen de voeten en het hart en dit tegen de zwaartekracht in. Hiervoor hebben we een extra krachtbron nl. onze spieren en de kuitspier in het bijzonder. Bij spiercontractie worden de diepe venen als een spons leeg gedrukt. Een ingenieus kleppensysteem verhindert dat het bloed terug naar beneden stroomt. Als hier iets misloopt spreekt men van veneuze insufficiŽntie.

Welke problemen geeft die veneuze insufficiŽntie?
  • Oedeem: voeten en enkels die opzwellen na lang zitten of staan. Deze zwelling is te wijten aan een hoge druk, waardoor vocht door de wand van de kleine bloedvaten wordt gedrukt en opgezwollen voeten het gevolg zijn.
  • Gezwollen en pijnlijke benen: als het oedeem verergert en de druk nog verhoogt, zwellen uw benen op en voelen pijnlijk aan.
  • Nachtelijke krampen en slaapproblemen: veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in de spieren.
  • Tintelingen in onderste ledematen: veroorzaakt door zuurstoftekort naar de huid toe.
  • Spataders: verschijnen aan de binnen- en buitenzijde van uw onderste ledematen en evolueren al gauw tot broze bloedvaten die gemakkelijk kunnen uitzetten en ontsierend zijn en vaak kunnen ontsteken en zeer pijnlijk kunnen zijn.

Welke factoren hebben een negatieve invloed hierop?
  • Warmte: en dan vnl. warmte die uit de grond komt. Deze doet de aders verwijden, waardoor het bloed nog meer in de benen blijft staan. Warmte verhoogt ook de toevoer van arterieel bloed. Hierdoor is er nog meer zuurstofarm bloed aanwezig in de venen, wat de indruk geeft van vermoeidheid.
  • Langdurig rechtop staan en zitten: immobiliteit en zwaartekracht zorgen voor een accumulatie van het bloed in de benen, een verhoging van bloeddruk en het uitzetten van de venenwand. De aangetaste venen laten meer water door in de weefsels wat opzwelling en gevoel van zware benen geeft.
  • Zwangerschap: een risico door hormonale veranderingen en een verhoging van het bloedvolume.
  • Levensstijl:
    • voeding: vitamine B1 te laag, Fe te laag.
    • sigaretten: vernauwing kleine bloedvaten -> verhoging bloeddruk.
    • overgewicht: oefent grote druk op onderste ledematen.
    • kleding: te strak -> verhindert goede circulatie.
  • Erfelijkheid: sommige mensen worden geboren met oppervlakkige aderen, die gemakkelijk uitzetten of met aderen waarvan de terugslagkleppen slecht functioneren zodat het bloed zich gemakkelijk opstapelt in de benen.
  • Zwangerschap.
  • Ouderdom: de problemen nemen toe met de ouderdom.
  • Beroep: staande en zittende beroepen, lange vliegtuigreizen.
  • Zwaarlijvigheid.
  • Alcohol en roken.
  • Warmte: warme baden, sauna en zonnebaden doen de aderen uitzetten.

Tips en behandeling:
  • doe iets aan overgewicht.
  • geen te strakke kleding, draag geen hoge hakken (3-5 cm).
  • vermijd elk rechtstreeks contact tussen warmtebron (verwarming, zonnebaden, warm bad ...) en benen.
  • vermijd langdurig rechtstaan.
  • vermijd koffie, sigaretten, alcohol en te sterk gekruide spijzen.
  • doe regelmatig aan sport.
  • neem koude- en wisselbaden, sproei met douche kop van voeten naar dijen toe.
  • leg benen hoger in rust en bij slapen (10cm hoger dan hart).
  • draag steunkousen.

Welke geneesmiddelen en wanneer?

Venotropen versterken de wanden van de venen waardoor de ophoping van vocht in de ledematen vermindert (daflon, venoruton ...).

Plantaardige preparaten, die eveneens de vaatwanden verstevigen, meestal op basis van rode wijnstok of hamamelis.

Uitwendig gebruik: gel - wanneer u slechts sporadisch last heeft, geeft eveneens een zeer verkoelend effect.

Inwendig gebruik: tabletten best dagelijks op zelfde tijdstip in te nemen.

Oefeningen

Tenslotte enkele oefeningen ter bevordering van circulatie.

1 - Ga in een gemakkelijke houding op uw rug liggen, uw handen onder uw hals, de benen gestrekt. Buig uw benen en leg uw buik aan. Strek ťť been naar boven toe en daarna het andere. Laat het, zonder het te buigen, langzaam naar beneden zakken.

2 - Ga in een gemakkelijke houding op uw rug liggen. Houd uw onderbenen hoger, terwijl u ze aan de kuiten ondersteunt. Krom uw tenen zover mogelijk en strek ze vervolgens. Herhaal deze beweging enkele keren.

3 - Ga in dezelfde houding liggen als in oef 2. Maak cirkelvormige bewegingen met de grote tenen door uw enkels 1/2 minuut in een bepaalde richting te laten draaien. Daarna draait u in de andere richting.

4 - Ga in dezelfde houding liggen als in oef 2. Breng afwisselend de punt van uw rechter- en linkervoet omhoog en dan weer omlaag.

5 - Ga uitgestrekt op uw rug liggen en masseer afwisselend uw rechter- en linkerbeen lichtjes. Buig uw been en leg het op uw buik. Grijp uw voet met uw hand en strek dan uw been naar boven toe. Laat daarbij uw handpalm langs uw enkel, kuit, knie en dij glijden.